عضو هیات علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در موقعیت هایی همچون جنگ و درگیری که فضای عمومی جامعه به لحاظ روانی در موقعیت خاصی قرار دارد، دانشگاه ها می توانند به منزله یک پناهگاه روانی و اجتماعی عمل کرده و تاثیرات مثبتی را بر مجموعه خود و بویژه دانشجویان داشته باشند.
دکتر فرشاد شیبانی در گفتگو با وب دا، با تاکید بر اینکه دانشگاه صرفاً محل آموزش نیست و به مثابه یک پناهگاه روانی و اجتماعی در مواقع بحران تلقی می شود افزود: در این میان نقش اساتید بسیار فراتر از انتقال دانش است و این قشر اثرگذار می توانند در حفظ آرامش عمومی فضای دانشگاه و بویژه دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.
وی در همین راستا به چند توصیه کاربردی اشاره و اظهار کرد: اساتید ضمن حفظ آرامش شخصی لازم است که به این نکات توجه داشته باشند: 1. رعایت خودمراقبتی : (Self-care) خواب، ورزش، ارتباط اجتماعی، و مراجعه به مشاوره در صورت نیاز 2. تعیین مرز بین اخبار و زندگی روزمره: تمرکز و مرور بیش از حد بر اخبار، اضطراب را تشدید میکند3. داشتن حمایت بینفردی (Peer support) با همکاران، به اشتراکگذاری تجربهها
این روانشناس بالینی در خصوص حمایت اساتید و مجموعه دانشگاه از دانشجویان هم گفت: ایجاد فضای شنیدن و گفتگو در کلاسها یا بیرون از آن، کاهش فشار آموزشی غیرضروری و انعطاف در مهلتها، ارجاع آگاهانه در صورت مشاهده نشانههای بحران روانی در دانشجو و کمک به دانشجویان برای بازسازی معنا ( اینکه تحصیل در دوران جنگ، حتی اگر سخت باشد، خود نوعی مقاومت فرهنگیست)می تواند تاثیرات مثبتی بر روحیه دانشجویان و حفظ آرامش آنان داشته باشد. ( به قول حضرت مولانا: ای بسا هندو و ترک همزبان/ ای بسا دو ترک چون بیگانگان/ پس زبان محرمی خود دیگر است/ همدلی از همزبانی بهتر است).
دکتر شیبانی در پایان ابراز امیدواری کرد: ملت عزیز ایران با اتحاد و همدلی و حفظ آرامش از این شرایط به سلامت عبور نموده و همواره در فضایی آرام و توام با ثبات و سرفرازی در میهن عزیز ایران به زندگی خود ادامه دهند.