ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت دانشگاه

هدف کار درمانی در اوتیسم بهبود مهارتهای روزمره است

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

048.jpg - 17.28 kBمتخصص کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برای کودکان مبتلا به اوتیسم، برنامه‌های کاردرمانی اغلب بر مهارت‌های بازی، استراتژی‌های یادگیری و مراقبت از خود متمرکز است و تکنیک‌های کاردرمانی همچنین می‌تواند به مدیریت مسائل حسی کمک کنند.

دکتر ثریا قره باغی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه اوتیسم میتواند یک تنوع در ساختار شخصیتی محسوب شود که این امر در پذیرش کودک مبتلا به اوتیسم در خانواده مؤثر است، گفت: اختلال عصبی رشدی در کودکان طیف اوتیسم تغییراتی را در رشد و تکامل وگفتار کودک به جا می گذارد.

وی با بیان اینکه علت مشخصی برای ابتلا به اوتیسم شناخته نشده است، گفت: سن بالای پدر و مادر، محیط دارای سرب و جیوه ، از جمله علل احتمالی ابتلا به اوتیسم است.

دکتر قره باغی با اشاره به اینکه تکنیک‌های کاردرمانی می‌تواند به مدیریت مسائل حسی در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم کمک کند، اظهار کرد: فرایند کاردرمانی در کودکان اوتیسم با ارزیابی سطح فعلی توانایی فرد شروع می‌شود و ارزیابی چندین حوزه مختلف را در بر می‌گیرد که شامل نحوه یادگیری، بازی کردن، مراقبت از خود و تعامل فرد با محیط است.

متخصص کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کاردرمانی اوتیسم به کمک رویکردهای اختصاصی خود تلاش می‌کند تا مشکلات پردازش حسی را رفع نماید، گفت: زیرا برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم دچار بیش حسی یا کم حسی هستند و تعدیل پردازش حسی یکی از اهداف کاردرمانی در کودکان اوتیسم است. 

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به  اوتیسم در بسیاری از جنبه‌های شناختی مانند توجه، تمرکز، حل مسئله، درک احساسات، قضاوت، محاسبات و برنامه ریزی دارای اختلال هستند، اظهار کرد: تعداد زیادی از این اختلال‌ها مربوط به مهارت‌های پایه‌ای است که اختلال در آنها ممکن است باعث اختلال در سایر مهارت‌ها شود .

متخصص کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مهارتهای ظریف در برخی از کودکان اوتیسم با اختلال روبرو است، اظهار کرد: علاوه بر مهارت‌های حرکتی ریز، کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرکتی درشت این کودکان کمک کند که بارزترین اختلال در این زمینه راه رفتن روی پنجه و همچنین عدم تعادل و هماهنگی است.

متخصص کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گفتار بخش بزرگی از روابط و تعاملات را در بر می‌گیرد، از همین رو کاردرمانی اوتیسم روی برخی از جنبه‌های شناختی مانند آموزش نقش‌ها، افزایش توجه، تمرکز، افزایش تحمل کاری و بهبود رفتار فرد در موقعیت‌های مختلف کار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کودکان اوتیسم اختلال پردازش حسی است، اختلال در دریافت، درک و تفسیر و پاسخ به حواس مختلف باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که بر مهارت‌های زندگی و رفتار فرد تأثیر دارد، بنابراین حل مشکلات پردازش حسی می‌تواند به بهبود رفتار و حرکات فرد دارای اوتیسم کمک کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیشتر فعالیتها و تکنیک های کار درمانی برای کودکان اوتیسم در قالب بازی است، تصریح کرد: در این حالت برقراری ارتباط با کودک ساده‌تر بوده و کودک راحت‌تر در فعالیت‌ها مشارکت خواهد کرد.

متخصص کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه رفتاردرمانی شناختی یک گزینه درمانی برای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است که از سایر اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی، اختلال توجه و بیش فعالی رنج می‌برند، گفت: رفتار درمانی شناختی کمک می‌کند که کودکان باورها و رفتارهای خود را تغییر دهند.

وی تأکید کرد: کودکان اوتیسم توانمندی های زیادی دارند که اگر به موقع تشخیص داده شود و مسیر شکوفایی آن فراهم باشد باعث اتفاقات مبارکی برای آینده این کودکان می شود.